هر چیزی که باید در مورد مالیات تراکنش بانکی بدانید..

با پیشرفت تکنولوژی و دنیای اینترنت، سازمان مالیاتی نیز تغییراتی در سیستم خود ایجاد نموده است و روش های جدیدی برای دسترسی به اطلاعات  حساب های بانکی عموم جهت اخذ مالیات به وجود آورده است، از این رو موضوع  مالیات تراکنش های بانکی بیش از پیش داغ شده است، سازمان امور مالیاتی طبق بخشنامه 25 بندی تراکنش موضوع رسیدگی به حساب های افراد با گردش بالا در بازه زمانی 5 سال گذشته را شروع نموده است.

 

سقف تراکنش بانکی چقدر است؟

برای تراکنش های بانکی سازمان امور مالیاتی سقفی معین نکرده است و افراد به هر میزان که میخواهند میتوانند با حساب خود تراکنش داشته باشند فقط موارد درامدی باید در قالب اظهارنامه به اداره دارایی اعلام گردد.

 

موارد مشمول مالیات تراکنش های بانکی چیست؟

هر تراکنش بانکی که در حساب بانکی افراد ثبت گردد در خود ماهیت درامدی داشته باشد جز موارد مورد بررسی ممیزین مالیاتی قرار خواهد گرفت که از این رو به کلیه مودیان و افراد پیشنهاد میگردد موارد درآمدی خود را با اخذ کد اقتصادی در قالب اظهارنامه عملکرد چه بصورت حقیقی و یا حقوقی اظهار نمایند.

 

چه نوع تراکنش های بانکی مورد بررسی سازمان امور مالیاتی قرار نمیگیرد؟

همانطور که در بالا ذکر شد بحث اصلی در تراکنش های بانکی ، مبحث درآمدی و غیر درامدی برای افراد می باشد از این رو هر تراکنشی که ماهیت درآمد در خود نداشته باشد و یا مالیات آن بر حسب معامله پرداخت شده باشد (خرید و فروش ملک، وسیله نقلیه و ...) جز موارد حساس در تراکنش بانکی تلقی نمی گردد، اما نکته کلیدی در جلسه رسیدگی تراکنش های بانکی اثبات این موارد می باشد که حتما پیشنهاد میگردد مستندات خود را حد اقل به مدت 5 سال در بایگانی نگهداری کنید.

 

موارد غیر مشمول مالیات در تراکنش های بانکی چیست؟

واریز های بابت هزینه های عمومی و روزمره زندگی-1

درامد هایی که هنگام معامله مالیات آن پرداخت شده باشد-2

درامد هایی زیر 15 میلیون تومان که مستندات آن در دسترس نباشد-3

جابجایی حساب ها شخصی-4

سود بانکی-5

درامد حاصل از خرید و فروش سهام-6

برداشت های شخصی از حساب شرکتی-7

حوزه ی رسیدگی به مالیات تراکنش های بانکی بر چه اساسی تعیین می گردد

اولویت اول برای تعیین حوزه مالیات بر اساس محل اشتغال افراد می باشد و اولویت بعدی آدرس محل سکونت فرد می باشد لازم بذکر است بر خلاف ذهنیت غلط اغلب افراد، حوزه مالیاتی تعیین شده هیچ ارتباطی با  محل شعبه بانکی ندارد.

 

بازه زمانی رسیدگی به تراکنش های بانکی چگونه می باشد؟

با توجه به اعلام سازمان امور مالیاتی تراکنش های بانکی افراد بصورت سال به سال رسیدگی میگردد که از سال 1393 شروع گردیده و سال به سال پرونده ها مورد بررسی ممیزین قرار خواهد گرفت.

 

تراکنش ها بر اساس حساب رسیدگی می گردد یا کد ملی؟

سوال خیلی از افراد این می باشد که حساب افراد مبنای رسیدگی می باشد و یا کد ملی اشخاص که باید خدمتتان عرض کنیم که گزارشات حساب ها برای بررسی ممیزین از بانک مرکزی اخذ می شود از این رو مبنا کد ملی افراد می باشد و بر اساس گردش افراد مالیات اخذ میگردد حالا افراد به هر تعداد که باشد حساب بانکی داشته باشند هیچ تاثیر در این مورد نخواه داشت.

 

نرخ مالیات تراکنش های بانکی چقدر می باشد؟

سازمان امور مالیاتی نرخ ثابتی برای مالیات تراکنش های بانکی تعیین نکرده است و نرخ مالیات بر اساس صنف و نوع فعالیت متفاوت می باشد که ممیزین بر اساس رسته فعالیت و مستندات هزینه ای دریافت شده از مودیان نرخ مالیات تراکنش های بانکی را تعیین می نمایند.

 

پس از ابلاغ رسیدگی مالیات تراکنش های بانکی چه مدت زمان داریم مستندات خود را ارائه دهیم؟

مدت زمان تکمیل مستندات بصورت توافقی با ممیزین بصورت می پذیرد ولی معمولا این زمان بین 1 الی 4 هفته می باشد.

 

چگونه مالیات تراکنش های بانکی خود را کاهش دهیم؟

کاهش مالیات تراکنش های بانکی به عوامل متعدد بستگی دارد که از اصلی ترین موارد آن ارائه مستندات مثبته، تهیه فایل آنالیز گردش حساب ، انجام دقیق عملیات حسابداری ،  حضور افراد مجرب در جلسات دفاعیه و ... اشاره نمود که پیشنهاد می گردد حتما در این خصوص از افراد مجرب در شرکت حسابداری ، مشاوره مالی و مشاوره مالیاتی دریافت نمایید.

آیا امکان اعتراض به برگ تشخیص صادره بابت مالیات بر تراکنش بانکی وجود دارد؟

بله، کلیه فرایند رسیدگی مالیات بر تراکنش بانکی با رسیدگی مالیات اشخاص یکسان می باشد و مدت زمان اعتراض از زمان دریافت برگ تشخیص توسط مودی به مدت 30 روز می باشد.

 

اداره دارایی تراکنش های بانکی چند سال ما را رسیدگی می نماید؟

طبق قانون تراکنش های 5 سال گذشته می تواند مورد رسیدگی اداره دارایی قرار گیرد.

امیدواریم این مطلب ابهامات پیش آمده در خصوص تراکنش های بانکی را برایتان رفع گردیده باشد از این رو پیشنهاد میگردد در خصوص برون سپاری عملیات دفاعیه مالیات تراکنش های بانکی خود با کارشناسان خبره خدمات مالیاتی تراز محاسب تماس حاصل فرمایید.